Cześć, jestem …. zresztą nieważne jak się nazywam. Mam 15 lat i spektrum autyzmu. Domyślam się już, co myślisz. Myślisz, że mnie znasz. Wiesz, jak myślę, co czuję, jak funkcjonuję – w końcu całkiem sporo o tym piszą.
Widzisz te wszystkie niebieskie puzzle, baloniki, byłeś może nawet na jakimś marszu lub konferencji, przeczytałeś książkę, a Twoja koleżanka ma synka autystę. Ale wiesz co? Niestety, nie znasz mnie. Nawet jeśli znasz kogoś innego w spektrum. Bo każdy człowiek jest inny. Każdy autysta też. Pozwól więc, że Ci się przedstawię.
Kwiecień to miesiąc świadomości autyzmu, więc wszystko będzie niebieskie wokół mnie. Będą spotkania, konferencje, reportaże, artykuły w prasie. Mądrzy ludzie będą mówić mądre rzeczy, będą opowiadać o moich potrzebach.
A wiesz, czego ja potrzebuję? Nie zrozumienia, nawet nie świadomości. Potrzeba mi szacunku.
Rozpaczliwie potrzebuję, żeby każdy szanował mnie jako człowieka. Myślę i czuję inaczej niż Ty, a mam już coraz mniej siły, żeby każdego dnia walczyć o to, co jest mi niezbędne jak tlen. Nie rozumiem, dlaczego to takie trudne dla świata. Bardzo mnie to boli.
Autyzm nie jest niebieski. Jest wielobarwny. To całe spektrum cech, specyficznych problemów w odbiorze świata i często niezwykłych zdolności.
A skoro tak dobrze mnie znasz…:
Czemu myślisz, że jeśli mam dwóje z matmy, to pewnie nie mam tego „Aspergera”? Ja akurat nie lubię matematyki, za to uwielbiam sport, muzykę i kino. Mogę Ci godzinami opowiadać o moich ulubionych koszykarzach i raperach.
Czemu mówisz, że skoro lubię modne ciuchy, to ten autyzm chyba mi mama wymyśliła? Według Twojej wizji powinienem chodzić w jednym modelu butów całe życie, jak ten bohater z serialu, a ja mam całą kolekcję snickersow. Streetwear to jedna z moich pasji.
Czemu wmawiasz mi, że potrzebuję codziennej rutyny, skoro ja jej nie znoszę, bo potrzebuję robić rzeczy w swoim rytmie. Nie cierpię wstawać na 8.00 do szkoły i regularnie przesypiam pierwsze lekcje, za co dostaję punkty ujemne. Nie gram w gry, bo wkurza mnie, że zaraz będę musiał kończyć, żeby robić coś innego. Funkcjonuję poza czasem.
Czemu złościsz się na mnie za słuchawki w uszach, skoro moja muzyka pomaga mi w skupieniu i odcięciu nadmiaru bodźców, dzięki czemu lepiej mi się pracuje, szczególnie na lekcji. Mam kilkadziesiąt playlist, na wszelkie możliwe okoliczności.
Czemu pozwalasz sobie przy mnie na sarkastyczne komentarze? Wydaje Ci się, że ich nie rozumiem, a ja dzięki specyficznemu spojrzeniu na świat jestem Mistrzem Ciętej Riposty. Kiedy ja coś dosadnie skomentuję mówisz, że jestem niegrzeczny.
Czemu wmawiasz mi, że czapka na głowie jest oznaką braku szacunku? Czapka to moja mała, przenośna strefa komfortu, poza tym wczoraj byłem tak zmęczony szkołą, że zasnąłem w ubraniach i nie zdążyłem umyć włosów. Moja czapka nie powinna Cię obrażać.
Czemu wstawiasz mi pałę za brak zeszytu? Dlatego, że każdy aspergerowiec jest super obowiązkowy, a ja mam jeden duży notatnik do wszystkich przedmiotów i zapisuję w nim to, co uznam za niezbędne, bo dużo pamiętam z lekcji. Od pisania bardzo boli mnie ręka, moja mała motoryka to jakiś dramat, a codziennie mam od 6 do 8 lekcji.
Czemu wymagasz ode mnie samych piątek? Bo mam ZA, wysoki iloraz inteligencji i powinienem być prymusem. A ja nie lubię większości przedmiotów w szkole. Nudzą mnie i wolę mieć tróje, więcej czasu poświęcać na moje pasje, mniej na zakuwanie z książek.
Czemu obrażasz się na mnie, że nie wyczuwam kiedy masz gorszy dzień? Żeby wyczytać z czyjejś twarzy emocje potrzebuję się mocno skupić, a i tak nie zawsze zgadnę. Nie złość się, kiedy nie umiem Cię pocieszyć. Nie brakuje mi empatii, po prostu nie umiem rozpoznać, co czuje ktoś inny w danym momencie.
Czemu mówisz mi, że ludzie są zakłamani, a nie umiesz docenić mojej szczerości? Umiem kłamać, świat mnie już tego nauczył, ale robię to tylko wtedy, kiedy się boję. Normalnie jestem szczery i bezpośredni, chciałbym, żeby każdy był taki jak ja. Żyło by się nam tu dużo łatwiej.
Czemu mówisz, że moje emocje nie usprawiedliwiają trudnych zachowań? Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami jest wpisana w spektrum autyzmu. Kiedy się stresuję albo boję, reaguję złością, mówię przykre rzeczy, czasem potrzebuję uderzyć pięścią w ścianę albo trzasnąć drzwiami, a Ty jesteś po to, żeby pomóc mi się wyciszyć, wytłumaczyć mi moje emocje, uspokoić i się mną zaopiekować. Nie kontroluję w takich chwilach swojej głowy i ciała, potrzebuję Twojego wsparcia, a nie uwag negatywnych w dzienniku, czy kar.
Jesteś dorosłym człowiekiem, dojrzałym, doświadczonym. Nie musisz wiedzieć wszystkiego, nie musisz mnie rozumieć, ale jeśli wymagasz ode mnie tak dużo, od siebie wymagaj jeszcze więcej. Uszanuj moje trudności, pomóż mi przejść przez piekło dojrzewania, bo Ty już pewnie w nim byłeś, a ja mocno na Ciebie liczę.
Fajnie, jeśli czytasz na temat spektrum, interesujesz się, poszerzasz wiedzę. W książkach piszą, że dla autysty świat jest czarno-biały. Może i tak, ale za to my jesteśmy bardzo różnorodni, kolorowi i niejednoznaczni. Możesz się ode mnie dużo nauczyć, tylko chciej mnie posłuchać.
cdn.
~~stork
Zadbajmy o nasze dzieci
Dzieci mają prawo do … no właśnie do czego? Czy my – dorośli – dobrze znamy prawa dziecka wynikające z z kluczowych dokumentów UE w tym : Karty Praw Podstawowych oraz Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka?
O systemie wsparcia dzieci z zaburzeniami psychicznymi w powiecie radomskim
Czym tak naprawdę jest psychoedukacja? Jaką rolę odgrywają w niej rodzice i opiekunowie? Czy system wsparcia dla dzieci w powiecie radomskim sprawdza się? I jakie zmiany ma szansę wprowadzić Obywatelski Program z Zakresu Zdrowia Psychicznego i Prewencji Zaburzeń psychicznych młodzieży do 18 r.ż.
Czy młodzież w powiecie radomskim trzyma formę … psychiczną?
Jak to jest z tą kondycją psychiczną dzieci i młodzieży w powiecie radomskim? Czy młodzież czuje się bezpiecznie w swojej klasie i szkole? Czy dostrzega problemy z gorszym samopoczuciem swoich rówieśników? Jak dużym problemem w szkole jest agresja – fizyczna, słowna, a także elektroniczna?
Oni tworzą dla siebie przestrzeń bez barier – Ty też możesz!
Ograniczenia – psychiczne i fizyczne – niemal na co dzień dają nam się we znaki i utrudniają realizację wielu zamierzonych planów i marzeń. A co, gdyby tak stworzyć dla siebie przestrzeń bez barier?
Przestrzeń bez granic – pokonaj swoje ograniczenia fizyczne i psychiczne!
Jak dokonać wewnętrznej przemiany i przełamywać bariery w życiu codziennym? Czy entuzjazm może być … intrygujący? Dlaczego warto przyjść, pogadać do KAS?
Po drugiej stronie Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci i młodzieży
Jak wygląda praca telefonistki 116 111? W jaki sposób przygotować się do tak trudnej i odpowiedzialnej pracy? Ile statystycznie telefonów, to przypadki, w których istnieje realna groźna podjęcia próby samobójczej?
Deepfake – dasz się nabrać sztucznej inteligencji?
Deepfake – mówi Ci to coś? A powinno! Ta powszechnie dostępna technologia – wykorzystująca potencjał sztucznej inteligencji – to jedno z najbardziej perfidnych narzędzi w rękach nie tylko wyrafinowanych cyberprzestępców, ale wszystkich, którzy nie mają oporów, by wyrządzić krzywdę drugiej osobie.
1500 zł na zakupy w Empiku czeka właśnie na Ciebie!
1500 zł na zakupy w Empiku … brzmi dobrze prawda? Może bon o tej wartości czeka właśnie na Ciebie? Jeśli jesteś uczniem jednej ze szkół średnich z Radomia – możesz o niego powalczyć! Jak? To proste!
W wakacje też możesz przyjść pogadać do KAS!
Słoneczna, pogodna aura, więcej czasu dla siebie, szkolna presja i obowiązki „odstawione” na półkę – to powody, które mogą mieć pozytywny wpływ na dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.
No dalej – podziel się dziś fotką swojego dziecka z pedofilem [sharenting]
Jeśli jesteś rodzicem, to z pewnością nie raz zastanawiałaś/eś się, czy nie doświadcza ono przemocy rówieśniczej w szkole, czy towarzystwo w którym się obraca jest aby na pewno „odpowiednie”, albo czy wokół niego nie kręcą się jakieś „podejrzane typy”.
21 powodów dla których warto przyjść pogadać do KAS!
Nie wiem, czy już wiesz, ale … jest w Radomiu takie miejsce, do którego młody człowiek, który nie radzi sobie z emocjami, może po prostu przyjść i pogadać. To Punkt Informacyjno – Edukacyjny przy ul. Kilińskiego 21/20. Może to też zrobić jego nauczyciel lub rodzic. Dlaczego w ogóle warto do nas przyjść i pogadać?